Referat af generalforsamling i Grundejerforeningen Møllegårdsparken.
Afholdt mand. d. 18.02.2013 i Solbjerg Fritidscenter der var i alt 19 fremmødte/ 13 parceller.
Dagsorden:
Pkt. 1.
Formanden Bo Rosenborg bød velkommen og gik straks over til punktet valg af dirigent og i lighed med så mange gange tidligere blev Leif Jansson foreslået og også valgt til dirigentjobbet.
Efter at det var konstateret at generalforsamlingen var lovlig indvarslet gik vi i gang med dagsordenen.
Pkt. 2.Formandens beretning:
Bo fortalte, at der i 2012 har været 37 betalende medlemmer af grundejerforeningen en fremgang på 6 medlemmer, hvilket ikke er så dårligt endda og at nytilflyttede er Fastrupvej nr. 42, Møllegårdsparken nr. 39 og nr. 9.
Traditionen tro blev der afholdt Valborgaften, som for vort vedkommende er en fremrykket Skt. Hans aften, idet vi ellers ikke må have bål.
Der har været afholdt 2 møder i Solbjerg Fællesråd og den efterhånden meget omtalte Bering-Mårslet omfartsvej, må vi konstatere, er endnu engang skudt ud i fremtiden og Schultz-grunden ligger endnu øde hen, idet de planer der er med grunden, har haft en svær fødsel d.v.s. opnå diverse godkendelser i Aarhus byråd. Men når alt dette er på plads, forlyder det, at der til en begyndelse kommer en REMA butik,beliggende ud mod Solbjerg Hovedgade,så lad os nu håbe,at der snart sker noget.
Der var en kort snak om hjertestartere,men en sådan koster kr.12- 15.000,- + årlige vedligeholdes omkostninger som kan løbe op i måske kr.2.000,- og hvad angår hjertestartere og deres placering her i byen så kig i Solbjerg NU.
Der har været de sædvanlige containere for haveaffald 1 stk. i foråret og 2 stk.i efteråret 2012 og den sidste i efteråret var ikke overfyldt ilfg. Bo.
Så har Møllegårdsparken sammen med Vestervangsparken været på vandring med kommunens ansvarlige "Leif Soedemann" på friarealet ned mod søen og det aftaltes,at vi godt selv må tynde ud i krattet nede ved søbredden og L.S. var med på ideen om at lave et græsområde nedenfor kælkebakken og rydde op i bevoksningen ved bålpladsen. Kommunen tager sig af fjernelsen af Pil og ligeledes beskæringen af egetræerne på det åbne område.
Så var området med bådene til venstre for kælkebakken endnu engang til debat,idet man gerne vil have fjernet de gamle bådvrag ,som ligger dernede og L.S. fra kommunen mener,at det skal vi selv sørge for. Bestyrelsen prøver at finde en måde, hvormed man kan advisere bådejerne inden man tager det skridt, at fjerne de både som er ubrugelige og uden ejer (der er andre end Møllegårdsparkens beboere som har båd liggende dernede), der blev foreslået at en annoncering i "Solbjerg Nu" kunne være en mulighed for at få kontakt til nogle af bådejerne.
Så er vi kommet til et,skulle det senere vise sig,varmt emne omkring dette, at få monteret solceller på taget. som har været populært på de seneste. Bestyrelsen har ikke haft nogen indvendinger imod at der blev dispenseret fra den servitut,som siger, at der skal være tegltag på husene i Møllegårdsparken, men det er der nogle genboer der har.
Kommunen anser at solceller på 50% af en enkelt tagflade ikke strider mod servitutterne på Møllegårdsparkens matrikler. Leif Jansson var ikke helt tilfreds med,at kommunen dispenserer fra de i 1965 pålagte servitutter,men det er et godt spørgsmål, om man kan gøre noget ved dette i en tid hvor dette at være miljørigtig/miljøbevist tilsidesætter både økonomi og alt andet.
Så var trafikken på Fastrupvej igen et Tema, idet der undertiden køres alt for stærkt på vejen, men selv om målinger viser at der kan være behov for hastighedsdæmpende foranstaltninger, så har kommunen ikke de nødvendige økonomiske midler, så p.t. sker der ikke mere i denne sag.
Nabohjælp var ligeledes en af gengangerne fra sidste år og her blev der henvist til,at det kriminalpræventive råd har igangsat en ny kampagne hvor man kan melde sig til Nabohjælp på www.nabohjælp.dk.
Så var der fra Bo en tak til bådebroudvalget's indsats v. (Heine-Kaj og Niels) og der blev som tak uddelt gaver til dem og i samme ombæring takkede Bo Sonja og Senne for vinterens lyssjov på kælkebakken og tildelte ligeledes her en lille gave. Herefter smed Niels H. en lille bombe, idet han meddelte, at han lader sig afløse i bådebroudvalget af Senne.
Efter at L.J. havde spurgt til, om der var bemærkninger til beretningen, afsluttede Bo her sin beretning og den blev fuldt berettiget godkendt med klapsalver.
Pkt. 3.
Herefter gav dirigenten ordet til Bodil Anderson, som fremlagde regnskabet og gennemgik de enkelte poster og på trods af at der har været underskud i 2012 og at Bodil manglede 1 øre i regnskabet(den er sgu nok i støvsugeren, men fred være med den) så blev regnskabet godkendt af de flinke fremmødte med en klapsalve.
NB: Den der ærgrer sig mest over den manglende 1 øre er givetvis Bodil.
Pkt. 4. Herefter gik ordstyreren over til behandlingen af indkomne forslag:
Pkt. a.. Var en snak om nabohjælp og i den forbindelse uddelte Niels. H. nogle brochurer fra Det Kriminalpræventive Råd og TrygFonden
Det blev besluttet,at bestyrelsen investerer i 2 stk. nabohjælp-skilte,som placeres ved indkørselsvejene til Møllegårdsparken.
Pkt. b. På forandledning af Marita Øre i M.11 blev det der med at få ryddet fortovene for sne vendt endnu engang M.Ø vil gerne have undersøgt,om der ikke er mulighed for,at alle tilsluttede sig en ordning,hvor den nuværende entrepenør,som rydder hos nogle,ryddede for os alle,men der var i det store og hele enighed om,at det er formålsløst at grundejerforeningen bruger mere krudt på denne sag, idet der tidligere uden held er gjort forsøg på at få så mange med,at der kunne opnås en rabat.
Pkt. c. Er en forespørgsel fra Jens Weiersoee Jacobsen, M.31 og vedr. emnet beskæring af buske og træer på det offentlige areal ned mod søen og som det fremgik af formandens beretning så har grundejerforeningerne Møllegårdsparken og Vestervangsparken været på besigtigelsestur med Leif Soedemann fra kommunen og her aftaltes det ,at træerne skal kommunen nok tage sig af,men at vi godt må beskære krattet nede ved søbredden og alle tilstedeværende på generalforsamlingen gav hånd (d.v.s. en finger i vejret )på at ville deltage i arbejdet med at reducere krattet,så dette tager bestyrelsen givetvis op på et passende tidspunkt og aktiverer alle som vil give et nap med.
Pkt. d. Trine & Noel, F.46 + Anders & Rikke, M.9 havde tilsendt grundejerforeningen en længere smørrebrødsseddel vedr. diverse ting som hastighed på vejene, parkeringsforhold,,generelle regler for solceller (regler for opsætning og hvor meget må de dække af tagfladen og skal det i nabohøring og hvad sker der hvis de har overtrådt gældende regler), hvad er reglerne for afbrænding af haveaffald og hvad med bålpladsen ved søen, brug af brændeovn og pejs, hvad er reglerne for god naboskik m.h.t. larm , boldspil, græsslåning, støj fra boremaskine m.v.
Vedr. hastigheder, da mener ovennævnte, at der undertiden bliver kørt 80 -100 km/h både på Fastrupvej og Møllegårdsparken. Vi kender godt udtrykket,at overdrivelse fremmer forståelsen, men- men.
Dirigenten konstaterede at Bo havde besvaret alle de stillede spørgsmål på relevant vis.
Nogle af dem, som har boet her i 30-40 år gav udtryk for at de aldrig havde følt at problemer af ovennævnte art var blevet en belastning og hvis der skulle opstå problemer, så mente Niels H. at det kunne være en god ide at tage en snak og måske dele et par øller/eller et par kopper kaffe med pågældende nabo/genbo.
Formanden gjorde på udmærket vis opmærksom på, at grundejerforeningen er en interesse organision og ikke har nogen som helst magt til at gribe ind i nogen af de mange forhold som ovennævnte personer ønskede belyst.
NB. Hvad med selv at gå i gang med at google ovennævnte problemstillinger i stedet for at bebyrde den stakkels bestyrelse, som på frivillig basis og også uhonoreret, prøver på at servicere alle i grundejerforeningen. Og når man nu har så meget på hjerte, hvorfor møder man så ikke op på generalforsamlingen.
Sidstnævnte med fed skrift fremhævede bemærkninger står for referentens regning.
Pkt. 5. Valg til bestyrelsen:.
Bo var på valg, men da han ikke havde noget imod at fortsætte blev han genvalgt
og suppleant Hanna Rønde var også på valg, og tog ligeledes mod genvalg.
Pkt. 6. Valg af revisor:
John Kreutzfeldt var på valg, men også han blev genvalgt som revisor.
Pkt. 7. Evt.
Finn Iversen var utilfreds med at man slukker hver anden gadelampe kl. 22.00 og ikke tænder alle lamper igen før kl. 7.00 om morgenen og har i den forbindelse været i kontakt med kommunen,men uden resultat,så denne besparelse er nok kommet for at blive.
Og da det var det sidste punkt på dagsordenen gik vi over til det kulinariske,nemlig et godt ostebord med rødvin og kaffe til.
M.v.h.
Peer Rønde (referent)
Information til grundejerne
Invitation til forskønnelse af engen/ arbejdsdag på engen:
Som følge af at der er flertal for rydning af krattet på engen inviteres alle interesserede til at give en hånd med rydde noget af krattet på engen
Fælles dag på engen lørdag den 6-4-2013 og søndag den 7-4-2013 begge dage fra kl. 10 med start fra bådbroen.
Mød op, gerne med egnet værktøj og beklædning.
Bestyrelsen vil bestå med øl og vand.
Alle bådejere med båd liggende ved søbredden (dem der kender evt. bådejerer bør give beskeden videre):
Grundet området omkring bådpladserne ikke i øjeblikket er en fryd for øjet, opfordre bestyrelsen alle bådejerer til at rydde op omkring deres både, eller fjerne deres både fra området.
Bestyrelsen planlægger til august 2013 at få fjernet både uden kendte ejermand ... Derfor venligt tydeligt afmærk jeres både eller på andenvis gør bestyrelsen bekendt med ejermands oplysninger på bådene.
Dette år 2013 vigtige dato:
Arbejdsdag lørdag den 6. april og søndag den 7. april, begge dage fra kl. 10
Valborgaften den 30. april kl. 19.00 ved bålpladsen.
Containere:
Forår: den 13/14. april ved kælkebakken.
Efterår: den 19/20. oktober i bunden af vænget og måske en ugen efter ved kælkebakken.
I 3 uger op til Valborgaften er det tilladt at bære brændbart haveaffald (grene mv.) ned til bålpladsen ved søen: Der opfordres til at brændbart puttes på bålet og ikke brændbart (rødder og kompost) i den 1. container.
Af hensyn til alle brugere af det grønne område er det vigtigt, at bålet samles på ét sted og "stables" i højden.
Nabohjælp:
Alle opfordres til at tilmelde sig "Nabohjælp" på hjemmesiden www.nabohjælp.dk
Årets kontingent:
Overførsels af kontingent for 2013 til foreningens konto
Overfør 200 kr til Reg/Konto nr.: 7500 7005178
Husk Vej og hus nr., så det det er muligt at se hvem der har indbetalt.
F.eks. M27 for Møllegårdsparken 27
På vegne af bestyrelsen
Bo Rosenborg
Møllegårdsparken 27
Telefon 86929022
Email: grundejer@bopr.dk
Se også foreningens hjemmeside: http://www.bopr.dk/grundejer/